söndag 28 februari 2010

Stickprojekt

Idag har varit en dag i stickandets tecken. Jag har nog pluggat också (suck), men inte fullt så mycket som igår. Jag har påbörjat mitt följande projekt: mössa i basker-variant, med flätor.

Jag har kommit igång väldigt bra med stickande igen. Jag tror att det dels beror på att jag har så många projekt på gång som bildar en helhet (halsduk, mössa, vantar, sockor, tröja - allt matchar), dels för att jag har blivit bättre att sticka (t.ex. har jag just lärt mig sticka flätor), och så är jag i Vasa och här är a) ingenting annat att göra på kvällarna och b) långa föreläsningar ibland där stickandet hjälper mig hålla koncentrationen (om det är lång föreläsning där alla blivande lärare är, som man bara sitter och lyssnar). Stickande ger på nåt vis ändå att se fram emot; nåt att göra på kvällen, och man ser framstegen... Man slappnar av, samtidigt som man inte är lat. Perfekt!

Jag tänkte att jag skulle visa några av mina tidigare stickprojekt som jag är särskilt nöjd med. Bara några av de senaste... :)

Jockes tröja. Den tog länge att sticka, men efter det kom jag igång med stickandet igen. Den blev färdig i april 2009.


Ellens dräkt, färdig september 2009. Plaggen (tröja, byxor, mössa) i lite olika storlek, tyvärr, men annars snyggt och fint.


Min egen tröja! Första gången jag stickar flätor! Den blev färdig i januari.


Och sist men inte minst, det projekt jag tror jag är allra mest stolt över (hittills): min Jocke-dyna! Som gör att jag är aningen mindre ensam i Vasa. ;)

Inga kommentarer: