söndag 15 juli 2012

Blå spets





Så är min spetströja klar, helt klart i god tid till hösten! ;) Faktum är att den varit klar ett tag, det var enkelt mönster och (relativt) tjocka stickor (5 mm), så i kombination med sommarlov gick det undan! Men igår blev den äntligen fotograferad också! :)

Tröjan har jag alltså stickat med mina De Luxe -stickor från Simply Knitting, med mitt fyndgarn från Latvala. Mönstret kommer från Novita (kevät 2012), men tyvärr finns inte mönstret gratis på nätet - ni är tvungna att köpa tidningen (eller låna från biblioteket?) om ni vill ha det. 

Det var ju tänkt som en "jobbtröja", men jag tycker nog att den är fin nog att ha på fest också! Eller att gå omkring i parken till Svartå slott! ;)

Jag måste ju försöka visa mig från min kulturella sida nu när sambon är kulturplanerare. I ett tidigare inlägg var det Raseborgs ruiner, och den här gången Svartå slott [1] [2]. Tänk vilken vacker plats jag bor på! :) Båda dessa platser har jag ju dessutom personlig anknytning till, eftersom sambon är uppväxt nära ruinerna (snart är jag också där! ;) ), och jag är ursprungligen hemma från Svartå.
Jag tyckte bestämt jag såg något vitt skymta i fönstret jag pekar på, dvs sista fönstret till höger på tredje våningen i gavel. Kan det ha varit vita frun jag såg, det är ju känt att det spökar på Svartå slott [1] [2] [3] ? Eller möjligen mommo, eftersom det var just det fönstret som var hennes, då hon arbetade på slottet som husa som ung flicka. 
Här ser ni själva tröjan tydligare. Ett vackert, men ändå enkelt spetsmönster. Tröjan stickades i helhet (nästan) upp till armhålen (dvs inga sidosömmar!), och sedan delades den i tre stycken (två framstycken + bakstycke) - så det var ännu ett nytt sätt att sticka tröja! Jag har ju också provat att sticka "uppifrån ner" (= 50-tals tröjan), och från sida-till-sida-för-att-mötas-i-mitten (= min "höst-bolero"). 

Inga kommentarer: