onsdag 18 juli 2012

Frisörkaka

Jag har nämnt tidningen Me Naiset förut - den har sina pärlor! En av dessa är receptet på "Kampaamon kakku" (=frisörkaka) som publicerades för - måste varit kring ett halvår sen. Jag har inte att tillfälle att laga den före idag - som namnet antyder krävs det ju vissa övriga arrangemang förutom själva kakan... Men så idag, när jag hade tid till frissan bakade jag kakan först och tog med! (Jag borde kanske säga att min frissa också råkar vara en god vän? Inte för att det behöv vara en förutsättning för att ta med en kaka till frisören, tycker jag...)

Vad kan vara bättre, då man sitter och väntar på att medlet till slingorna skall ta verkan, än att äta en bit kaka? Kanske det rentav är något skilt i kakan som framhäver detta; det framkom inte av artikeln... (Om det nu inte är så tråkigt att det är bara pga att receptet är av en frisör.)

Eftersom jag kan säga i exakt vilken tidning receptet fanns, och även om jag kunde skulle tidningen högst antagligen vara utsåld vid det här laget - och kakan var så väldigt god att det vore att beröva världen på en fantastisk smakupplevelse om inte alla skulle få tillgång till receptet (alla läser väl min blogg!?!??) - så tänkte jag dela med mig av receptet här (en försvenskad version). (En finsk version hittade jag på nätet - utan källhänvisningar överhuvudtaget, trots att receptets ursprung antagligen är densamma....)

Frisörkaka


3 ägg
2½ dl socker
170 g smör
3/4 (140 g) gräddfil
1 dl äppelmos
1 msk calvados
4 dl vetemjöl
1 tsk soda
2 tsk kardemumma
en nypa salt
(½ dl äppelsaft)


175 grader, 50 minuter


Vispa ägg och socker till skum. Smält smöret i tillsätt tillsammans med gräddfilen. Rör i calvados och äppelsylt. Blanda samman mjöl, soda, kardemumma och salt och rör ner i smeten. Tillsätt vid behov äppelsaft - smeten skall vara så lös att den lätt kan hällas i en smord och bröad form. Grädda kakan.


PS! Jag  gjorde 2/3 -sats, och måttade inte calvadosen så noggrannt...... 

Någon som undrar om resultatet av frissabesöket? Okej då....

Helt klart ett välbehövt besök! Ingen tvekan om den saken! :)

Inga kommentarer: