måndag 2 juli 2012

Tack för saften, Maija!

och tack svärmor, som plockade rabarbern!
och tack mamma, som berättade hur Maija kan hjälpa till!
och tack sambon, som hämtade hem rabarbern!
Ifjol lagade jag ju främst svärmors bladsaft (i många omgångar - supergod), vilket var årets saftnyhet, men i år tänkte jag att jag skulle återgå till min barndoms sommarsaft: Rabarbersaft kokad i Saft-maija! Så jag lånade mammas maija, och satte igång...

Resultatet blev, naturligtvis, supergott!
4 flaskor saft blev det!

När jag pysslade med rabarbern kunde jag inte låta bli att frestas av diverse bakverk med rabarber, och lagade sedan dessutom en pytte-version av rabarber-smulpaj - recept ur Lindas Favoritrecept.

...och ännu så räckte rabarbern till att också laga rabarbermos - recept ur Flera Favoriter. Om jag ska laga rabarberbullar av det (också enligt Flera Favoriter), eller äta till glass eller något annat, vet jag inte... Men det är säkert bra att ha! :)

PS! Maija har faktiskt namnsdag idag! Och jag med - det är Maria idag! (Inte länge sen sist jag firade namnsdag!) Tur att jag har lite paj kvar! Grattis alla Marior - själv ska jag fira med shoppingdag med en annan Maria!

1 kommentar:

Kerstin sa...

ja o den Marian tackar för trevligt sällskap under dagen, några fynd blev det o så var det ju lite skoj med svenskan på ditvägen o danskan på hemvägen som försökte få mej hållas dels på vägen "följ vägen!!" och dels att hålla fartbegränsningen, nåt jag ibland har lite svårt med... humm...