söndag 30 september 2012

Nu var det rökta fläsket stekt

Vi hade bestämt oss för att äta "Stekt fläsk med korngrynspudding" (recept ur Flera Favoriter) denna helg, och det råkade sig så passligt att Mangs Gårds Matmarknad infann sig precis samma veckoslut! Så vi tillredde puddingen på morgonen (som först skall vara i ugnen 1½ timme, och sedan svalna för att stekas just innan servering) så kunde vi ta oss en titt på marknaden medan den "satte sig".


Marknaden var något mindre i år än för två år sedan då vi också var dit, antagligen eftersom det i år finns också en annan matmarknad samma veckoslut - också den i Ingå, nämligen Slow Food Västnyland på Westerbygård. Vi hittade dock precis vad vi behövde - och lite till! Grillkorv att smaska på, fläsk till maten och skinka! Dessutom fanns där bl.a. olika fat, lite garn, mycket sylter och saft, bröd, grönsaker, råmjölk - you name it.


Och så fanns det de här: Vackra goda muffins! Man fick smakprov, så det gick inte att intala sig "att de nog knappast är så goda som de ser ut". Helt omöjliga att motstå på alla plan! Vill ni se bilder av flera mästerverk av PamCakes av Pamela Sinclair kan ni checka in galleriet på facebook här.

Så här blev sedan vår meny när vi kom hem:

Stekt korngrynspudding med nyinhandlat fläsk inhandlat på Mangs Gård, serverat med svärmors hemgjorda senap (åt Jocke), lingonsylt (åt mig) - och rött vin! Söndagslyx!
(Det är alltså nu det rökta fläsket blivit stekt.)

De här muffinsarna är verkligen kronan på verket! Inte nog med att de är obeskrivligt vackra, smaken kommer verkligen inte i skymundan oberoende hur eleganta muffinsarna är! Verkligt läckra muffinsar i ordets alla bemärkelser! Går inte att beskriva närmare, ni måste helt enkelt smaka!!

PS! Tycker det är lite kul, att inte nog med att jag hade samma gardiner för två år sedan när jag fotograferade läckerheterna inköpta på matmarknaden (OBS OBS OBS! Nytvättade fönster [därför regnade det igår!]), jag hade tydligen , liksom nu, ett inlägg vid namn "helggott". Tråkiga förutsägbara jag? Dock har ju så väl bordsduken (och lägenheten!) samt de helg-goda läckerheterna förändrats, så - nää? (Och läckerheterna har tredubblats, kan jag tillägga!) Dessutom kan jag så gott som lova att jag inte har samma gardiner nästa år den här tiden - för de kommer inte att passa i vårt nya kök! :) **längtan**

Inga kommentarer: