tisdag 4 december 2012

Elegant i hatt

Min hatt är virkad i Drops Nepal (köpt från Lankalinja),
men färgen passar precis min cape som är virkad i Natura, Laurin Villalanka.

Blir en fil helhet, tycker jag! :)

Jag är så glad att jag lärt mig virka! Man kan skapa mycket mer strukturerade verk än med den mjuka stickningen! Det blir en helt annan stadga och form på virkade alster!

Tidigare har ni sett min keps, och se nu bara på min eleganta hatt, virkad enligt detta engelskspråkiga mönster! Ja, den heter faktiskt så " elegant hat". Så simpelt men elegant, så enkelt men detaljrikt, så lätt att virka, med ett sådant komplicerat resultat!

Det är ett av de första "mer krävande" mönster jag virkat på engelska, men det är bara att konstatera att virkning inte är svårt - på något språk! Det är rätt så få ord man måste förstå betydelsen av, i detta fall bara dessa: chain (luftmaska), single crochet (fast maska), slip stitch (smygmaska). Klart som korvspad! Här finns en mer komplett lista med virktermer om någon undrar - sticktermer finns också. 

Sanningen är ju, att när man kan göra fasta maskor, stolpar och dubbelstolpar inom virkning, och räta och aviga maskor samt omtag och sticka ihop maskor i stickning, så kan man med kombinationen av dessa skapa vilka fantastiska kreationer som helst! Därefter är det bara fantasin som sätter gränser! Eller tålamodet om man inte orkar läsa ett mönster (eller så händer det förstås ibland, sällan man ibland, att det är något fel i mönstret). Men om man bara gör som det står i mönstret, avigt när det ska vara avigt, stolpe när det ska vara stolpe, så brukar det bli bra till slut!

Så komplicerade virkningar har jag inte vågat ge mig på ännu, trots det, men denna hatt är väldigt lätt att göra! Bara att virka stolpar runt, runt, runt och öka enligt angivningarna i mönstret. Det enda "nya" var kräftvirkning, men som tur är har drops videoinstruktioner, så även detta gick som en dans.

Alla detaljer är viktiga inom handarbete - det är inte bara att sticka/virka och så är det klart! Ibland kommer det någon form av dekor efteråt, som rosett och band, eller så är det sömmar som ska sys ihop, trådar att fästas osv.

Och sist, men inte minst, så lönar det sig i de flesta fall att spänna ut / blocka projekten, som ni ser på bilden ovan. Ni ser att hatten har fått en helt annan form på sista bilden jämfört med den första (smutsigt hår, tråkig uppsyn och vardagliga kläder gör sitt för att förstärka effekten - precis som i alla before-and-after -bilder). Mössor och hattar kan vara lite knepiga att blocka, men sicken tur jag hade - jag hade ju en cowboy hatt (eller 3) kvar efter pappas 50-års fest med cowboy-tema för några år sedan! Det luftiga halmhatten gick det bra att sticka nålar igenom då jag trätt min eleganta hatt över (ingen fara att söndra heller, och även om så vore fallet har jag alltså två stycken på reserven), och så var det bara att fukta och låta torka. Tadaa! 
Jag är så otroligt ivrig att virka nästa hatt!! Undrar vad det ska bli? Någon varmare kanske, så kyligt som det blivit....

Inga kommentarer: