lördag 23 februari 2013

Baby Shower


Vi hade smusslat, smygit, planerat och fixat i en månads tid, och igår brakade det äntligen löst! Vi lyckades överraska den blivande mamman (rejält!) med fest, salta och söta läckerheter, manikyr, presenter, lekar och hela faderullan. Det var en väldigt trevlig kväll! :)

Alla gäster/arrangörer hade bidragit på olika sätt, med lekar, dekorationer, ät- och drickbart och så vidare. Mitt bidrag ser ni ovan: "Magkaka", muffins (dekorerat med nallar) och kex (i formen av barnvagnar och tuttar). Kakan blev jag särskilt nöjd med. Jag hade än en gång inspirerats av min kompis Lindas blogg, hennes gamla blogg - scrollar ni bakåt hittar ni hennes magkaka.

Jag gjorde kakan så här:
2 rulltårtsbottnar, ur vilka jag skärde ut cirklar i passlig form som passade mina skålar; 2 små (= brösten) och 1 stor (= magen). (Brösten har 2 bottnar var, magen var gjord i 3 lager.) Jag satte först ett lager plastfolie i skålarna så var det sedan lätt att tömma skålarna. 

Jag fuktade med juissi, bredde på ett lager jordgubbssylt och en kräm gjord på 2½ dl vispad grädde, 1 burk drottningkvarg, 7 gelatinblad blandat med lite varm saft. 

Jag lät kak-skålarna stå över natten, och nästa dag monterade jag ihop delarna, bredde över smörkräm, och dekorerade med marsipan. Temat var blått, som ni kanske såg på bilderna ovan... 

Eftersom jag fick lov att sätta bilder på bloggen för alla som var med, visar jag här några bilder till:
Blöjkakan är förstås en klassisk present, och ett armband sammanställt av pärlor som alla gäster tagit med var en jätte kul idé - med superfint resultat! Dessutom skämde vi bort den blivande mamman lite med manikyr och fotbad... 

Inga kommentarer: