söndag 22 december 2013

Julens söta

Till julen hör mycket gott, så väl salt som sött. 

Ni märker att bland med de traditionella pepparkakorna, så som hjärtan, grisar, stjärnor och änglar,
finns också andra modeller, så som traktorer och tekannor.

Blir alltid så glad när jag ser en traktor nu, för jag tänker på brorsonen Elis som verkligen är ett stort fan av traktorer!

Pepparkakor är naturligtvis ett måste. Två gånger har jag bakat ut pepparkakor denna jul, först på pepparkakans dag med egen deg (ur Lindas favoritrecept / Flera Favoriter - så klart), och nu med deg hämtad av svärmor - det var nämligen den uppgiften hon tilldelades på bröllopet.

(Har ni sett uppgifterna för augusti, september, oktober och november?)


Julgodis hör också till. Jag har inte lagat så mycket som jag brukar [1] [2], men lite har det blivit i alla fall. Jag lagade vitchokladfudge precis som ifjol, receptet hittar ni ju här, och årets nyheter: 5-minuters kola och fuskdajm. De recepten har jag lärt mig via jobbet (som hussalärare), och recepten hittar ni följaktligen här på vår hussa-blogg


En annan nyhet är Aspens blåbärsglögg! Det receptet har vi hittat här på tasteline, och jag gillar den skarpt! Kul med en annan glögg och inte "de vanliga köpta".

...det är ju två dagar kvar till jul, få se vad mera jag hinner hitta på...

Inga kommentarer: