lördag 19 april 2014

Fullfjädrad påsk

Tänk att så enkelt, är så gott. Skinka, kokt ägg, potatis och smör. Men det smakar himmelskt!




Magda (från föregående inlägg) är ju rakt inte det enda fjäderfäet som flyttat in till oss nu i påsk. Med sig hade hon sina kycklingar: Märta, Manfred, Majlis och Mårten. Medan Magda värmer téet, värmer kycklingarna de kokta äggen - de är så hjälpsamma allesammans!

Äggvärmar-kycklingarna är stickade enligt detta drops-mönster i Sandnes Garn Mandarin Petit från Pirjon Lanka (för tillfället på special).

Av restgarnet från kycklingarna - det gick ju inte så mycket åt - har jag virkat tallriksunderlägg; också det enligt ett drops-mönster. Förutom två gula nyanser + orange efter kycklingarna, hade jag rester i vitt och brunt från min juliga-grispannlapp - så jag har garn att använda.

Jag hade gärna virkat den större modellen tallriksunderlägg, men garnet är ju trots allt begränsat om jag håller mig till idéen om restgarn och inte köper mera, så med det ljusgula garnet som jag hade minst av räckte det till varv 14 + spetskant. I brunt och vitt kan jag virka större om jag vill.

Just nu tänker jag som så, att tallriken ju ändå täcker den finaste delen av underlaget (blomman/stjärnan i mitten), så lika bra har jag flera underlag i den här storleken. Åsikter emottages mycket gärna - hur skulle ni göra? Virka många i "mellanstorlek", eller några också i storlek större?

Dessutom har jag färgat ägg i år, som ni ser. Jag såg på Strömsö och hade för avsikt att färga med naturliga färger (kika här), men det slutade trots allt med karamellfärger.... För min del är det lika bra så! ....och när vi lagade omelett igår blåste jag ut några ägg som jag kan dekorera med - även de färgade jag. ...och det där med att dekorera med spets, tråd och what not.... Det var inte heller för mig. Jag är inte så pillig av mig. Men det blev bra ändå, tycker jag. :)


Utöver det (idéerna tar aldrig slut!) har jag virkat drinkunderlag. Mönstret har jag kopierat ur någon av mammas tidningar, jag gissar Allers, numret okänt. Fortfarande samma garn, naturligtvis.

Detta är förstås den typ av underlag som bäst smälter in i vårt hem - här finns ju några handarbeten från förut (passar iofs också annars väldigt väl med vår stil).

Och, ni känner väl mig, konjak och choklad är aldrig fel! I påsktider intas chokladen i äggform, här mignon-ägg.



Avslutningsvis visar jag en tydligare bild på mina fina kycklingar. Det hade ju varit tråkigt att följa mönstret exakt, följaktligen är de inte alla randiga på samma sätt med en halsduk som accessoar. Nejdå, mina kycklingar är individer, så förutom halsduk så finns det båda sjal och och fluga, det finns olika ränder och olika prickar - och ingen frisyr är förstås den andra lik.

Inga kommentarer: