söndag 13 april 2014

Virvon varvon



Påskförberedelserna har inletts, det med rätta eftersom det är palmsöndag idag! Det betyder att de finska påskhäxorna idag går runt och önskar glad påsk med vackert klädda kvistar i hopp om påskägg, medan de finlandssvenska häxorna väntar ännu några dagar.

Inga häxor har synts till, men jag har pyntat lite, plockat videkissor (har dock inget att dekorera dem med, ännu i alla fall) - och förstås bakat och handarbetat lite...

Som en inledning kan jag visa min gula (och därför automatiskt påskiga?) korg, virkad i Novita Hanko i nävermönster. Dessutom har jag bakat dessa påskiga bullar, recept ur senaste numret av kotivinkki, en tidning jag har hittat mycket trevligt i, receptet finns också här på nätet för den som kan finska. 




Mera idéer för påsk - och så mycket mer, fick vi på årets hantverksmässa vart vi for med vårt glada stick-gäng (vart vi var också i fjol!). Det var en väldigt lyckad dag med många skratt! Den enda som inte var så nöjd var plånboken...

På bild 1 ser ni att bullarna var lämpliga som färdkost, medan våra egna handarbeten undersökt.

2: Det poseras framför några fina korgar så att vi ska komma ihåg idén med kyckling- kanin- eller kattkorgar (smart & enkelt!) - den observante ser dessutom lakritsörhängena på lakritsdagen.

3: Sinelli instruerar hur man tillverkar eget påskpynt

4: Den enda besvikelsen var "överaskningspåsarna" som lovades innehålla smycken för vuxna, som man inte skulle bli besviken på, men som innehöll "krapel" som möjligen kan räknas till barnleksaker. Milt uttryckt. 



Bonusbild! Dagens lunch übersmaskens, tillredd på några köttbitar "vi skulle göra nå på för att inte slösa" (några futtiga gris-inre filé bitar) - och det blev det läckraste man kan tänka sig! Så kan det gå, allt skall tas till vara - ibland går det att koka soppa på en spik! Receptet var improviserat men jag hoppas det upprepar sig! Lite grädde, lite färskost (med baconsmak tror jag), lite äppelmos och vad där nu var....


Inga kommentarer: