söndag 25 maj 2014

Delikata blommor och ogräs

I bakgrunden syns också en lite större "planteringslåda", hemsnickrad sådan.
Den kommer dock tyvärr inte till användning för vi har gården fixad och kan placera den bättre.
Ett annat litet "projekt" vi haft hemma är brunnen, till höger i den nedre bilden,
som vi "gömt undan" genom att rada naturstenar, de flesta från egen backa, ikring.







Åter en gång har jag varit gräsänka en helg, och som vanligt [1] [2] har jag haft diverse projekt här hemma. När katten var borta passade ju denna råtta till att börja med på att ställa till med fest - se föregående inlägg, men jag har också fått en hel del annat till stånd.

Vi, dvs mamma och jag, började med att fara till Juholan Puutarha i Svartå på lite krydd- ört- och blomhandel - och som det fanns att välja på! Tur att vi fick bra service av en trevlig tjeckisk flicka som plockade fram det allra finaste åt oss. (Du hittar dem även på FB.) En naturlig följd, efter stopp på gravgården i Svartå för att hälsa på mommo, och Tarjoustalo för att inhandla krukor och mylla, var naturligtvis att plantera våra fynd - som kan ses på bilden. Mamma planterade (tack!), och jag plockade ihop blomlådorna jag köpt på ikea redan för ett tag sedan.

Resultatet av vårt arbete. 


Jag köpte också en pelargon; en klassisk och mångsidig blomma som helt enkelt ska finnas i mitt hem. Jag läste bl.a. en intressant artikel om pelargon i Drömhem & trädgård 6/2014 nyligen, som påminde mig om detta. Jag visste inte att det dessutom är en medicinalväxt! Som ni kan läsa också här används essensen fortfarande i hudkrämer eftersom den "renar och stimulerar blek och glåmig hy" och dessutom är "lätt sammandragande". Förutom det används den vid aromaterapi vid "premenstruell spänning, torr hy, hudinflammation, eksem och herpes". En helt fantastisk blomma alltså, inte bara vacker.

Inspirerad som jag var, ville jag absolut baka en pelargonkaka. Det har jag gjort förut, receptet finns i Flera Favoriter. Jag förbättrade dock lite, tillsatte 1/4 dl mjölk och 1 tsk bakpulver, utöver vad det stod i receptet, och det gjorde underverk minsann. Man skulle kunna tro att pelargonkaka mest är en "kul grej", men det var otroligt gott och smakligt! Vi åt även pelargonblad "som sådana", och de var väldigt friska, syrliga och goda! Vi, dvs jag, mamma och svärmor (vi sa ju senast vi skulle göra om vår träff - och det blev snabbare än vi trodde), smakade både blad av den klassiska pelargonen i förgrunden, och den magnifika häng-pelargonen i bakgrunden som mina snälla gäster hämtade med sig dagen innan, och började genast fundera på ytterligare sätt att använda pelargonblad. Sallad kanske?

Det trodde nog inte mina gäster, att jag skulle äta upp blomman de hämtade... Men jag rekommenderar er alla att gå och smaka på era pelargoner - inte nog med att det är gott, det är tydligen hälsosamt också! Man skulle kanske kunna tro att jag är snål, som bjuder ogräs (läs nässlor) och krukväxter åt mina gäster, men faktum är ju att jag bjuder på väldigt hälsosam mat fyllt av järn (då tänker jag på nässlorna [1] [2]) och diverse undergörande ämnen. Tydligen blir man både vacker och stark - så hoppas det ger resultat. :)

Inga kommentarer: