onsdag 11 juni 2014

Fest-frukost


Får man finfrämmande från London så gäller det att duka upp en riktigt festlig frukost! Sånt gillar jag - och att träffa min styvsyster som jag ser väldigt sällan (pga avstånd, som ni förstår) gillar jag ännu mera! Bättre början på dagen har jag svårt att tänka mig!




Jag har ett tag nu väntat på tillfälle att få dekorera muffins (eller kakor) med syrén, så frukost eller kafferep gör ingen skillnad för mig: jag såg min chans att bjuda på vackra muffins när Hanna kom. Då jag for till min "blomsterhandel" efter syrén, dvs min granne/svärmor, pratade vi om att även penséer går att äta, så jag plockade även några sådana. Också blommorna i vasen är från samma "blomsterhandel". Tidigare har jag ju dekorerat med pelargon  (se inlägg) (som jag också bakat kaka på) och violer (se inlägg), som växer också på egen backe. ...men jag vet vad mera blommor jag måste skaffa till vår gård, sen när vi kommer igång med att göra den i ordning, senare i sommar....

Dessa muffins är för övrigt "Jordgubbsmuffins med dumlefluff", recept enligt Flera Favoriter.




Jag bjöd förstås inte bara på muffins. Som ni ser på översta bilden blev det också färska semlor (jag hann med mycket, eftersom jag steg upp samtidigt med maken kl halv 6 då han skulle på jobb), pålägg så klart - och den perfekta frukost-drycken med det vackra namnet "Morgonguld".  Det är (för ett glas) helt enkelt: 1 banan, saften från 1 apelsin, och 2 passionsfrukter som jag mixat tillsammans med några citronmelissblad (från min egen trädgård, så klart). Enligt receptet, som kom med vår nya blender, skall det också tillsättas både honung och chili - men det hoppade jag över; den är alldeles perfekt som sådan.





Det blev också premiär för min nya tévärmare som blev färdig igårkväll, en sommarvariant denna gång - nämligen en jordgubbstévärmare. Den ser ni också på översta bilden, däremot syns de matchande drinkunderlagen (under våra glas) mindre tydligt, så de får ni se här. (Notera också jordgubbe på både tékopp och glas...)

Mönstret på tea-cosyn går att ladda ner gratis härifrån ravelry, mönstren på drinkunderlagen (finns flera fruktvarianter som också jag kanske kommer att laga) finns också där, eller så kan ni gå direkt till Repeat Crafter Me för instruktioner.  Allting virkat/stickat i Puppets Lyrics 8/4 - samma garn jag virkade min senaste tévärmare i; téhönan Agda.

Inga kommentarer: