måndag 9 juni 2014

Grönt e´skönt!


Vi har en grön helg bakom oss, och det gröna ska fortsätta även idag. Vi målar nämligen huset - grönt då förstås. ...mer än grönt ska det för övrigt också bli, så det är ett långt projekt... Gånger som denna är man verkligen glad för en hjälpsam familj på gott humör!

Hungriga var de också, familjen, efter att ha målat några timmar.... (Vi målade 10 timmar på lördag, 6 timmar igår, arbetet fortsätter som sagt, vi har inte ens hälften gjort.) Jag bjöd på en pastasallad med grillad kyckling, en nudelsallad med svamp, nässelsemlor - och korv (så klart). Dessutom hade jag bakat bullar - på råmjölk de facto, men de fastnade inte på bild.... Men goda var de! ...naturligtvis åt vi ute i det gröna - delvis för att inte göra inredningen grön, då vi själva var ganska gröna efter allt målande.... Men tror ingen blev grön i ansiktet av det som det bjöds på. ;)

Vardagssallad

300 g grillad kyckling
100 g ost
100 g pasta
½ gurka
2-3 tomater
(paprika)
200 g vitkål

Dressing:
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
(1 msk vitvinsvinäger)
1 tsk curry
3 msk tomatketchup
Salt, peppar

Koka pastan och spola i kallt vatten. Finfördela kycklingen och tärna osten. Skär gurka, tomater (och paprika) i bitar. Strimla vitkålen. Rör ihop dressingen. Blanda ihop allt som ska ingå i salladen i portionsskålar och ringla dressing över. Servera gärna med bröd.

Jag har också göra lite annat i köket:

Ostkex enligt ett recept av Sikke - jag använde dock en gouda-ost istället för parmesan.
Pelargon kan man också dekorera men - eller äta som ni sett här

Jag har använt nässlor mycket på sistone. Jag har även hunnit med nässelsoppa!
Vi gjorde ungefär så här

Banankladdkaka är minsann himmelskt, det har jag gjort ofta förut, här t.ex. 



Inga kommentarer: