torsdag 17 juli 2014

I kakformen....


.... kan man sätta så väl kaksmet som blommor, det lärde jag mig på bostadsmässan i Jyväskylä då vi var där (se tidigare inlägg). Jag var först sugen på en stövelkruka, men det här är ju mycket roligare, personligare - och billigare dessutom! Stövelkrukan hade kostat 20 euro, och denna fina kakform hittade jag i Billnäs på loppis för 2 euro. Och vad hade kunnat passa mig bättre? (Stövlar har vi ju ändå på trappan, som maken naturligtvis påpekade...) Det gällde att hitta en kakform med tillräckligt stort hål bara, men där hade jag tur. Och  så fick jag en äkta Mårbacka pelargon att lägga i. Förutom min fina kakform, hittade jag dessutom en fin kastrull att plantera i (där är en begonia). Köket har kommit med ut!

Några blommor på plats där ute alltså (kryddplanteringen har ni sett tidigare), men utöver det är vår trädgård ännu under arbete... (Vi har vanligtvis inte en grävmaskin i trädgården, som nu syns i bakgrunden, även om jag är säker på att brorsonen som kommer nästa vecka skulle uppskatta...) Men vi har nu plats för blåbärsbuskar, rabarber, äppelträd, syrener och allt möjligt roligt.... :) Idag har vi "krattat" mylla, och fick då hjälp av styvmor - det var nämligen hennes uppgift i "klädknipeleken" på bröllopet, även om det var tänkt att det skulle ske i oktober (se övriga uppgifter här). Hon fick naturligtvis smaka av kakan på bilden - mera om den senare...

Avslutningsvis, lite mera bilder från mässan - där fanns mera att se på än kakformar...

Kakformsplanteringar på mässan....

Vi var naturligtvis intresserade av trädgårdar, eftersom det är mest aktuellt för oss...

Inredningsstilen gillade jag egentligen inte någonstans (men vi hann iofs bara titta in i ett fåtal hus - vi var ju där och förbereda, och for hem då mässan öppnade). Det var förvånansvärt enformigt. Men här ville de ju iaf visa att ett mysigt hem har en stickning, såg jag också på några bilder till mässan... :)

Det fanns mängder av hus, tätt på varandra. Väldigt välplanerade var de i alla fall, det måste jag medge. Också de små kubiska husen på bara några kvadrat, innehåller allt en familj kan behöva utan trängsel!

Maskoten, förutsätter jag. :)

Inga kommentarer: