måndag 26 januari 2015

Gräsänkan i farten


Senaste helg spenderades som som mina gräsänks-helgar brukar spenderas: Med handarbeten och diverse olika små projekt. Fullt upp brukar det vara, så även denna gång.

Helgen inleddes med besök både till Pirjon Lanka och Knapptigrarna, bilden ovan tagen på den sistnämnda platsen. Sällskap hade jag av både styvmor och mamma. Handel blev det på alla platser, till totalt 4 nya projekt - minst (rester kan ju också användas...). Tygen ja köpte ses ovan - jätte fina båda två! Det ena köpet planerat, det andra impulsivt.

En god lunch är en viktig del av gräsänkshelgen, denna gång blev det moussaka. Jag undrar om jag gjort det flera gånger än den där första gången i Vasa för 4 år sedan? Om inte, så vet jag inte varför. Gott är det - då liksom nu. Se hur det såg ut senast, inklusive recept, här.

Minst lika viktigt är en god dessert. Denna gång blev det muffins med omar i, inspirerat enligt detta recept. Hälften av muffinsarna är smaksatta med omar och choklad, andra hälften av äppel och omar. Jag är barnsligt förtjust i omar, och blev följaktligen mycket nöjd med mina muffins.

Helgens stora utmaning: Att virka med vänster hand! Jätte svårt tänker säkert de flesta, eftersom de flesta är högerhänta. Jätte lätt, tänker de som vet att jag (och mamma - och styvmor med för den delen) är vänsterhänta. Men faktum är att jag alltid virkat (och stickat) högerhänt, trots att jag är vänsterhänt (jag broderar dock vänsterhänt...). Jag var som en nybörjare! Förstod inte hur jag skulle hålla i varken virknål eller tråd, hur jag skulle göra osv... Bra träning! Tanken att pröva detta väcktes nämligen då jag skulle visa hur man virkar åt några vänsterhänta elever, och var förvånad hur svårt det var att visa. Nu vet jag hur svårt det var för dem att förstå när jag visade högerhänt. Kanske vi får pröva på nytt någon gång. Och kanske jag uppdaterar  hur det går med min vänsterhänta virkning på bloggen....

I övrigt har jag mest handarbetat på helgen. Lite varit ute i friska luften också. Jag må ha köpt material för 4+ nya projekt, men jag färdigställde faktiskt 3 projekt under helgen (två sömnadsprojekt, till vilka jag köpte tyg, och ett äldre stickat handarbete). Så inte illa med andra ord. Mera om dessa projekt senare, när jag hunnit ta bilder på dem. :)

1 kommentar:

Lena sa...

Jag brukar alltid visa vänsterhäntåt mina vänsterhänta elever, men det är alltid lika svårt.