fredag 26 juni 2015

Iklädd mina gardiner

Sommarens kjoltillverkning fortsätter! Kjol nummer 1 var en veckad rödprickig en, som ni ser här. Kjol nummer 2 var en figurnära a-linjeformad en, som ni ser här. Både dessa hade dragkedja, den rödprickiga hade ficka. Nu sydde jag världens enklaste modell av kjol av lite gammalt gardintyg (gardiner jag inte haft sen jag bodde ensam i Åbo, har inte passat på något av de tre ställen jag bott sedan dess - varför låta tyget gå till spillo). Samma gardintyg använde jag för övrigt ifjol för att sy en klänning åt guddottern, kika här (i det inlägget syns också foton av tyget som gardiner...)!

Frisyren här är en fiskbensfläta, en frisyr som för mig känns som sommar.

Jag bläddrade igenom några tidningshögar med kjolmönster, men det bästa och enklaste mönstret hittade jag i boken Supertanten i kapitlet 'sy en tant'. (Resultatet tycker jag dock ser mera flickigt än tantigt ut?) I boken finns recept, symönster, fakta - det mesta en "tant" behöver...

På dubbelvikt tyg, mot vikkanten, drog jag en prick ca 25 cm mot var kant, och med en passare ritade en fjärdedels cirkel mellan prickarna. Det är midjan. Lagas en ny prick längre bort från de tidigare prickarna, avståndet ska vara den önskade kjollängden + sömsmån, och drar med "passare" en cirkel också där. Klipp ut. Sedan är det bara att sicksacka runt, sy ihop kjolen där bak med raksöm, vika tyget dubbelt i midjan med utrymme för gummiband, och fålla kjolen. Kjolen är klar! I mitt fall dock, fick jag kommentaren att kjolen var för kort, trots att jag använt mig av hela gardinbredden. Tyg fanns ju dock i övrigt kvar, så jag klippte åt mig en ca 15 cm bred remsa, dubbelt så lång som kjolfållen (sydde ihop tre bitar för att få tillräckligt lång remsa), sicksackade 3 av kanterna; den 4:e kanten som blev kjolfållen var redan fållad gardinkant.), och nålade fast med jämna veck. Vips hade jag förlängt kjolen 15 cm med en dekorativ frill. Super-klock-kjolen för så väl tant som flicka var klar! Verkligt bus-enkel att sy, snabbt gick det!

Först tänkte jag att denna gardin-kjol skulle få vara en perfekt hemma-kjol, men den blev så bra till slut, trots sin enkelhet, att jag nog vågat mig längre bort iklädd den. :)
Dock är den alldeles ypperlig så här till lite pilkastning hemma på kära Aspen

Inga kommentarer: