lördag 13 juni 2015

World Wide Knit in Public -Day

Idag firas World Wide Knit in Public Day (läs mera HÄR), och jovisst - vi har stickat 'in public'. 
Det råkade sig så, att jag och mamma åkte tåg idag, och då har man så klart stickning/virkning med oberoende vad det är för dag. Men vi brukar inte alltid ta foto på att vi stickar på tåget... ;)

Vart vi åkade? Vi åkade till Helsingfors, för att njuta av sommarvärme, glass och lite shopping!

Mina kassar på hemväg är lämpligt fyllda som ni ser. Jag hittade det jag sökte + några överraskningsfynd, men plånboken är inte tömd.

Men det ni här ska fokusera på är min kjol! Jag sydde den klar igår kväll! Som ni ser har jag sytt den i ett tyg som matchar så väl mina örhängen och min väska (hade haft träskor och en scarf till,men too much is too much). 

Detta är en perfekt sommarkjol, veckad vid midjan och därför ganska bred och luftig, sval i värmen. Den har dragked i sidan, och jag har t.o.m. sytt en ficka (!!! - jag är så imponerad av mig själv) i andra sidsömmen. Mönstret, från Suuri käsityö 5-6 2014, var lite otydligt, men Josefins blogg hjälpte mig lite på traven. Jag måste sy in den lite till i midjan för att passa än bättre, men det är ett tacksamt problem, sådant ska man verkligen inte klaga på!

Jag syr sparsamt med tanke på hur mycket jag stickar, men det ska det bli ändring på. Jag sydde en kjol i förrgår (jo minsann!), en till igår, och en hel del tyg från eurokangas åkte med idag. Jag nämnde ju i förra inlägget att jag har sommar-läxor, och en del av dem är ganska trevliga: bl.a. ska jag öva mig i att sy eftersom jag nästa år också ska undervisa i handarbete! Av handeln idag att döma för övrigt, så kan jag säga att det är förmånligare att sy kläderna själv än att köpa färdiga. 

Flera sömnadsinlägg att vänta i framtiden m.a.o. :)

Inga kommentarer: