tisdag 17 november 2015

Home alone!

Åter en gång har jag varit gräsänka för en helg. Då gäller det naturligtvis att distrahera sig själv, vilket passar ypperligt i kombination med att försöka få sådant gjort som inte annars blir av. För mig brukar det, allt som oftast, innebära att sy! Sticka, brodera, virka - det gör jag oftast framför tv:n i sällskap, men ensam framför symaskinen brukar jag passa på att vara när jag är ensam hemma. 

Först gäller det att inspireras - här med både handarbetstidning och mattidning. ....och att njuta av stunden - hehe. Chips brukar också vara en del av mina gräsänkshelger....

Kauneimmat Joulun käsityöt 2015 var ett bra val - fanns massor där jag inspirerades av! Lite småpyssel, en poncho igen och lite annat smått och gott... Rekommenderar! (Följer ni länken kan ni klicka på "Lue tuotteen tarkempi kuvaus takakannesta", och ni ser bl.a. ponchon ja pratar om, på pärmen ser ni blomdekorationer jag gillade.)

I kotiliesi leivonta hittade jag också en massa intressant! ....kanske ni får se hur jag utnyttjat båda tidningarna här på bloggen senare....

Förutom att jag inspirerats till nya handarbeten, fick jag också en hel del färdigt; sömnadsarbeten!
Jag sydde inte mindre än 3 olika projekt - alla av samma tyg - men ni får hålla er till tåls tills ni får se de övriga två. Ett smakprov ska ni få - nämligen denna necessär! Jag använde mig av samma instruktioner som förut, nämligen dessa. De andra två projekten sydde jag för första gången - mycket nöjd med båda. Är ni nyfikna?

Och nu när detta pigga tyg med fint motiv är så gott som slut, väluttnyttjat tyg måste jag säga, kan jag med gott samvete köpa mera tyg när jag far till Åbo nästa helg! ...om jag fyndar, men det hoppas jag naturligtvis att jag gör. Hurra! :)

Läsa tidningar, sy - och naturligtvis baka! Då är det en bra helg!
Det blev en passionerad vit apelsinkladdkaka, som är just så god som det låter - och som det ser ut. Mums! Och jodå, jag sparade en bit till maken tills han kom hem på söndag - och delade med mig till svärföräldrarna som bjöd på mat på lördag - jag har inte ätit hela läckerheten själv (jag var ju tvungen spara utrymme i magen till chipsen!). Detta recept råkar för övrigt vara glutenfritt om någon behöver ett sådant recept! Ni ska få det här:

Passionerad vit apelsinkladdkaka

2 tsk rivet skal av apelsin
¾ dl nypressad apelsin
(2 msk cointreau)
250 g vit blockchoklad
20 g margarin, rumsvarmt
1 dl socker
4 ägg

Garnering:
4 passionsfrukter

175o, ca 45-55 min på nedersta falsen

Klä en rund form (ca 24 cm) med bakplåtspapper och smöra och bröa formen. Blanda apelsinskal och –saft med cointreau; värm sakta så att den knappt kokar. Bryt i chokladen och rör tills den smälter, det får absolut inte koka. Vispa i margarin växelvis med socker. Dra kastrullen åt sidan och vispa i äggen ett i taget. Häll smeten i formen och grädda. Ta ut kakan och ställ kalt till nästa dag.
Garnera kakan med passionsfrukt. En klick vispad grädde eller glass till tårtan passar bra. 

Kan visa min frukost också. Maken fick ju hotellfrukost, men inte är det här så tokigt heller. 
Vad gjorde då min frukost extra lyxig? 1) Jag hällde upp den färskpressade (!) apelsinjuicen i ett finare glas, och 2) jag kokade ett ägg till gröten. En så gott som vanlig frukost med andra ord, men jag njöt i alla fall. 

Ut och gå hann jag också - både på väg och på åkern kring vårt vackra Aspen. Det sistnämnda var ganska klottigt, som ni ser, men oj vad vackert det är ute i dimman på morgonen! 

Ni ser också att jag använder mina "welly-toppers"! Piggar verkligen upp de annars trista gummistövlar (som är 15+ år gamla de facto - men hänger bra med ännu!). Nu måste jag dock tvätta dem ett varv igen märker jag....

1 kommentar:

Kocken sa...

Hej Linda. Har inte varit in på din blogg på några veckor och nu blev jag allt lite "avundsjuk" på dina fina tevärmare. :) Själv har jag ännu inte fått den klar jag påbörjade i våras... men någon gång skall den väl dyka upp på min blogg. :) Ha det gott!