tisdag 15 december 2015

Lucka nr 15

I lucka nr 15 finns en gris
den är söt på alla vis
till julen hör att äta sött
det piggar upp när man är trött
Hoppas ni vill smaka
på vad jag har baka


Det var "min tur" i lärarkalendern i gymnasiet idag!

På lärarskåpen finns en plastficka för var dag i december fram till julafton, och dit kan vi stoppa - ja vad som helst! Verser, recept, meddelande om att man bakat, quizz .... Kul grej! 
Jag är ju inte just i det huset så ofta (3 dagar i veckan dock), men ville förstås göra min bit.

Så idag lade jag min rimmande gris i plastfickan, och maränggrisar serverades! 
Jag lagade ju första gången maränggrisar ifjol och bloggade då också om hur jag gjorde dem.

PSst! Jag lämnade bara hälften av grisarna i lärarrummet, andra hälften ska vi spela bingo med i en av mina klasser imorgon! Några av mina engelska-grupper fick marängspöken till halloween, det såg ni ju här, nu ska en klass få grisar. Så har de alla fått något sött nån gång under terminen.

På tal om kalender, se hur lyxigt jag har det här hemma!
Den här kalendern här makens mommo broderat, och den är fylld med just mina favoritgodis! Tänka sig... Idag får jag en kinder-tomte! Tjoho!

Och i bakgrunden ser ni en tavla som en annan av makens släktingar broderat.
Här nedan får ni en liten bonusbild, en broderad julduk, även den "hembroderad".
(Aspen är ju fyllt inte bara av mina handarbeten, jag uppskattar ju även andra. Ni har t.ex. sett tavlan ovanför sängen i sovrummet, och tavlan vi fått som bröllopsminne.)


DESSUTOM vill jag säga innan jag avslutar det här inlägget, att jag känner den finska mästaren i pepparkaksbak! Wow! Ni minns att jag sa att jag skulle rösta på Lindas pepparkakshus? Hon vann! Läs mera här:

http://vastranyland.fi/lokalt/2015-12-15/782460/arets-pepparkaksbagare-finns-i-pojo

http://www.katsomo.fi/#!/jakso/552502?toista

http://www.mtv.fi/teemasivut/leivontanurkka/ajankohtaista/artikkeli/piparinleivonnan-sm-kilpailut-ratkesivat-katso-kuvat-upeista-luomuksista/5607232#.VmxyfJoXcNM.facebook

https://www.facebook.com/myllynparas/photos/a.160792053961923.27515.116301308410998/1021760134531773/?type=3&theater

4 kommentarer:

Kerstin sa...

ser ingen bonusbild av duken?

Linda sa...

Fixat!

Linda sa...

Fixat!

Kerstin sa...

Prima! Fina handarbeten, både grisarna o de broderade sakerna