måndag 23 september 2013

Fynd!


Eftersom vi, som bekant, gillar vintage här på Aspen, betyder det är vi alltid emellanåt tittar in till olika loppisar. Jag har länge tittat på en gammal Arabias soppkarott som hör till min "korvsopps-servis", för de flesta mera känd som "Arabia Kesäkukka" (antagligen "Arabia sommarblommor" på svenska") för de som inte vet att min mommo serverade mig korvsoppa flera gånger i veckan, vardagar som julafton, i åratal på denna servis. Servisen har jag som minne av mommo och morfar, och använder den också regelbundet. Många av delarna är slitna, och soppkarotten som följde med hade en stor spricka i sig, så den har jag inte vågat använda. De olika delarna kan vara dyra, en soppkarott på huuto kostar t.ex. 128 euro! Men karotten tittat på fick jag för en spottstyver eftersom knoppen till locket lossnat. Jag kombinerade helt enkelt mommos hela karott-lock, med min fyndade hela karott-skål - och vips har jag en hel soppkarott jag kan använda!  ...dessutom har jag då en söndrig skål och ett söndrigt lock att fundera vad jag ska göra med - vacker är den ju fast den inte lämpar sig för het soppa...

Som ni ser har vi också nyligen ätit korvsoppa på korvsoppsservisen! Jag hade ju turen att hitta en man som gillar korv lika mycket som jag gör! :p Till efterrätt åt vi denna gång Äppelpannkaka, recept ur Lindas Favoritrecept - vi fortsatte med andra ord på äppeltemat sen sist.



Det är inte bara soppkarotter jag fyndat på sistone, det har blivit ovanligt mycket garn inhandlat... Jag brukar försöka att inte köpa garn utan en uttänkt plan hur jag skall använda det, men det är så svårt att motstå frestelsen ibland - det har ni kanske märkt [1] [2].

Källa


Drops fabel, till vänster i bilden, fick jag på senaste stick-träffen. Så jag är helt oskyldig till hur det kom till min garnsamling, men är kanske desto gladare just därför. Jag har länge velat prova sticka sick-sack-mönster, så jag tänker att det röd-färgade kanske kan få bli en buff/krage, och det blå kanske sockor.

Källa
När jag var till Åbo för ett tag sedan besökte vi ju Lankamaailma. På bilden syns Hot Socks Spectra, Hjertegarn Roma och Marks & Kattens Trio jag inhandlade då. Av det förstnämnda antar jag att det blir sockor - har de facto inget mönster valt ännu, men jag gillade färgerna. De övriga tänker jag kombinera till en Fat Bottom Bag, och det Roma som jag räknar att blir över ska bli en bolero.

Källa
...och så var det ju marknad nyligen... De brukar inte sälja så mycket garn där, snarare färdiga produkter, men denna gång fanns det faktiskt ett större urval, och jag kunde inte motstå det rosa-grå-vit-melerade garnet... Det är så mjukt och skönt, vore utmärkt till en sjal - kanske den här!

Egen bild på egen stickning + mönster! :)
Inte nog med det, även Pirjon Lanka har haft rea, kanske det ännu är? Då passade jag på att köpa några nystan Gjestal Maija, för i Designer knitting / vogue knitting hittade jag en halsduk jag bara måste sticka! Jag har redan börjat!



...detta, kan tilläggas, är bara en bråkdel av mitt garnlager.... Men Linda-garnet jag köpte nyligen har jag faktiskt använt 4/5 nystan av redan, skall visa hur boleron blev inom kort... :)

Inga kommentarer: