måndag 14 oktober 2013

Alltid redo!

Som stickare har man aldrig tråkigt! Långa föreläsningar eller möten, förseningar med tåg, köer till blodprov - ingenting är ett problem så länge som man har sin stickning med! ...eller, i varje fall ett mindre problem, ska vi säga... Att stickning dessutom förbättrar inlärning och tankeverksamhet i allmänhet - ja det skadar ju inte alls! Läs mera om det i denna artikel (endast på finska, tyvärr). 

För att lätt kunna ta med min stickning överallt har jag sytt denna stick-påse i ett fint inspirerande tyg jag hittade hos knapptigrarna (se tidigare inlägg). Det är bara en enkel tygpåse med dragked, fodrad för att stickorna inte så lätt ska slinka igenom, men där hålls min stickning tryggt så att jag kan ta med den vart jag önskar. Eftersom det blev tyg över sydde jag dessutom en liten necessär var jag har måttband, sax, nålar etc, så att allt jag kan tänkas behöva alltid är med - utan att ta mycket plats eller tappas bort i en större väska. Perfekt - alltid redo!

I denna påse har jag alltid en stickning på gång som man inte behöver fundera så mycket ikring. Mönster- och spetsstickning är jätte kul - och inte komplicerat alls, då man inte skall hänga med i konversationer, vara beredd att gå in till läkaren, köra iväg eller motsvarande. Spetsstickningen lämnar jag hemma i soffan. Stickningen på gång här är ett par sockor stickade i resår med långa skaft - det är bara att sticka på utan att fundera så mycket.

Inga kommentarer: